TOP ARTYKUŁY
Przychodzi taki czas w realizacji procesu budowania profesjonalnej marki osobistej, kiedy potrzebujesz dokonać analizy swojego otoczenia, a w szczególności konkurencji. Chodzi o to, by zbadać co i jak robią uczestnicy twojego rynku i uczyć się na błędach, jakie popełniają, a jednocześnie czerpać z rozwiązań, jakie są warte wykorzystania. Na co zwrócić uwagę i jak z tego potencjału korzystać?
POTOCZNE MĄDROŚCI BYWAJĄ CZĘSTO GŁUPIE
Nie trać czasu na wyważanie otwartych drzwi. Jednocześnie pilnuj się, by nie wpaść w pułapkę naśladownictwa, w jaką wpada wielu. Balans pomiędzy świadomością rynku, a ślepym powielaniem cudzych rozwiązań pozwoli ci na efektywne budowanie powodzenia własnych przedsięwzięć. Jest taka powszechna mądrość, która mówi, że jeśli chcesz czymś się zająć, zobacz jak robi to konkurencja, zaadaptuj to, ulepsz i wprowadź. Ale czy to na pewno jest mądrość i jak się to ma do świadomego budowania profesjonalnej marki osobistej?
KORZYŚCI JAKIE PRZYNOSI ANALIZA KONKURENCJI:
ABY ZDEFINIOWAĆ SWOICH KONKURENTÓW, POZNAĆ KIM SĄ, ILU ICH JEST, GDZIE SIĘ ZNAJDUJĄ I DO KOGO SIĘ ZWRACAJĄ, POTRZEBUJESZ ODPOWIEDZIEĆ SOBIE NA KILKA PYTAŃ:
JAK CZŁOWIEK WYPRZEDZIŁ SZCZURA
Jeśli konkurujesz wewnątrz organizacji z innymi pracownikami, przyglądaj się temu co i jak robią, zwłaszcza tym, którzy należą do grona docenianych, nagradzanych, awansowanych, preferowanych. Poznaj ich strategie działania, zobacz co przynosi im pożądany efekt. Zobacz co robią takiego, czego ty nie robisz. Sprawdź na ile te strategie działań są zbieżne z twoimi wartościami i czy ich realizacja nie byłaby obciążeniem dla twojej własnej ekologii. Nie musisz wcale stawać się jednym ze szczurów. Wspomnij na legendę o chłopcu, który pozyskał względy szczurzego króla i odtąd grając radośnie na flecie prowadził za sobą gdzie zechciał całe szczurze stado.
ŚWIADOMOŚĆ JEST ŹRÓDŁEM SUKCESU
Zbieraj tak dużo informacji, jak to tylko możliwe. Spisz swoje wnioski na temat marek konkurentów. Co z tego, co podpatrzyłeś jest warte przyswojenia w odniesieniu do twojej marki? Czego się nauczyłeś? Jaki może to mieć wpływ na twoje działania? Co i w jaki sposób chcesz zmienić w swojej strategii w oparciu o te obserwacje?
ŻEBY WIEDZIEĆ DOKĄD IŚĆ, MUSISZ WIEDZIEĆ GDZIE JESTEŚ
Pomyśl o znanych ci, obecnych, jak również potencjalnych konkurentach. Co mógłbyś określić jako ich cechę wspólną? Wszyscy potrzebujecie mieć chociażby zbliżone do siebie kwalifikacje, by działać na tym samym rynku. Podobieństwo na tym etapie jest jak najbardziej pożądane. Jednak jeśli chcesz zacząć realizować swoje cele, kreować własną przewagę, wyróżnić się, zbudować relację z klientami, zarabiać ponadprzeciętnie, pozyskiwać nowych klientów, zwiększać swój udział w rynku, podobieństwa nie wystarczą. O poszukiwaniu osobistego wyróżnika i związanej z nim specjalizacji napiszę w kolejnym artykule. Do tego czasu zachęcam cię do przeprowadzenia gruntownej analizy konkurencji. Powodzenia