TOP SZKOLENIA
ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM – SZTUKA GASZENIA POŻARÓW
Konflikt w relacjach międzyludzkich powstaje z wielu przyczyn, w tym: struktury organizacyjnej, nieuniknionych różnic celów, różnic w wartościach i postrzeganiu przez personel specjalistyczny itp.
Konflikt w różnym stopniu przyczynia się do efektywności organizacji lub jej szkodzi.
Zadaniem każdego pracownika jest rozwiązanie konfliktu w sposób sprzyjający optymalnej efektywności organizacji oraz jakości relacji.
Optymalna efektywność organizacji wymaga konfliktu na umiarkowanym poziomie.
Zarządzanie konfliktem to wszelkie działania które mają za zadanie eliminacje, redukcję i wyciszenie konfliktu lub ukierunkowanie jego skutków by maksymalnie wykorzystać jego pozytywne skutki i twórcze efekty. Konflikt z natury zbiorowości ludzkich jest stanem naturalnym. Kompletna jego eliminacja jest niemożliwa a co więcej niepożądana.
KORZYŚCI
DOWIESZ SIĘ
czym jest konflikt, jakie są powody jego pojawiania się.
jak skutecznie sobie z nim radzić i sprawnie nim zarządzać
jakie są najlepsze techniki zarządzania konfliktem
jak radzić sobie z trudnym pracownikiem, przełożonym, klientem
jakie są twoje dotychczasowe style radzenia sobie z konfliktami i co możesz z tym zrobić
jak rozpoznawać dynamikę konfliktu wewnątrz zespołu i organizacji
jak budować otwarte komunikację w kontekście potencjalnych konfliktów
PRZEKROCZYSZ SIĘ
weryfikując dotychczasowe przekonania i poznając świadome rozumienie skutecznego zarządzania konfliktem
doświadczając efektywnych praktyk relaksacji i neutralizacji stresu.
nabywając zdolności skutecznego zarządzania gospodarką energetyczną organizmu w swojej codzienności dowiadując się jak go stosować w praktyce.
STANIESZ SIĘ
osobą świadomie zarządzającą konfliktem i wpływającą na jakość relacji z klientami i współpracownikami.
osobą żyjącą w zgodzie z własnym potencjałem, w poczuciu satysfakcji ze swojego życia w poszczególnych jego aspektach.
osobą budzącą poczucie zaufania, bezpieczeństwa, szacunku.
osobą świadomie zarządzającą swoją energią życiową.
PROGRAM SZKOLENIA
MODUŁ I
LABORATORIUM KONFLIKTU – gra symulacyjna
MODUŁ II
KONFLIKTY I PRZYCZYNY ICH POWSTAWANIA
Przyczyny powstawania konfliktów
Konflikt między jednostkami a grupami
Ocena ryzyka wstąpienia konfliktów; współzależność działań, niezgodność celów, wspólnota zasobów
Bariery komunikacyjne; Komunikat Ty, Ocena, założenie, stereotyp, generalizacja, słuchanie, atak psychologiczny - w jaki sposób radzić sobie z tymi wyzwaniami
Rodzaje konfliktów wg. Ch. W. Moore’ a
Trójkąt satysfakcji
Rola sposobu ujawniania emocji w konflikcie
Podmiotowe, a przedmiotowe traktowanie drugiej osoby
Nawyki i pętle w komunikacji
MODUŁ III
ANATOMIA KONFLIKTU
Deficyt zasobów
Postawa podejrzliwości
Niezgodność wartości
Niestabilny stan stron
Odrzucana hierarchia prestiżu
Negatywne postrzeganie i wyolbrzymianie różnic
Błędne postrzeganie drugiej strony
Błędne postrzeganie własnej grupy
MODUŁ IV
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTU RELACJI
Nieoceniający styl komunikowania się
Hierarchizowanie relacji a partnerski styl porozumiewania się
Style komunikacyjne C.G. Junga
Twój styl komunikacyjny i twój "antagonista komunikacyjny"
Jak rozpoznawać poszczególne typy komunikacyjne
Jakich używać argumentów dla różnych typów komunikacyjnych
Jak budować pozytywną komunikację na różnicach w sposobie porozumiewania się
Ujawnianie intencji stojących za stanowiskiem
Różnice na poziomie przekonań - budowanie na różnicach
MODUŁ V
TECHNIKI ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW I SPORÓW
Minimalizowanie barier - oddzielaj ludzi od problemów, koncentruj się na motywach i interesach nie na stanowiskach, zwiększaj ilość opcji, stosuj obiektywne kryteria, udrażniaj komunikację i in.,
Identyfikacja kwestii spornych
Precyzowanie oczekiwań i budowanie dla nich atmosfery zrozumienia,
Rozważanie rozwiązań i zawieranie porozumienia
Postawy pokonywania konfliktów wg. T. Kilmanna
Różnice między kompromisem a integracją
Konstruktywne kończenie konfliktu; rozwiązanie, uregulowanie, zawieszenie broni
MODUŁ VI
STRATEGIE KIEROWANIA KONFLIKTEM
Dominacja jednostki - mocne i słabe strony
Dominacja koalicji - mocne i słabe strony
Dominacja większości - mocne i słabe strony
Nowy przemawiający cel dla większości
Systemy hierarchiczne i ich rola w rozwiązywaniu konfliktów
PODSUMOWANIE