TOP SZKOLENIA
ETAPY
TAJNIKI ŚWIADOMEJ KOMUNIKACJI I BUDOWANIA RELACJI, SZTUKA PERSWAZJI I WYWIERANIA WPŁYWU, TYPY OSOBOWOŚCI, FILTRY PERCEPCJI, ZARZĄDZANIE MULTI-POKOLENIOWE
W roli lidera komunikacja i budowanie relacji okazują się jednym z najistotniejszych czynników sukcesu. W czasie tego warsztatu zajmiemy się aspektem świadomego poznawania i trenowania pogłębionych umiejętności komunikacyjnych w pracy z grupą. Spotkamy się z różnorodnymi mapami świata, filtrami ludzkiej percepcji, w odmienny od powszechnego sposób przyjrzymy komunikacji werbalnej i niewerbalnej, poznamy model komunikacji von Thuna. Nauczymy się wychwytywania tego, co ma znaczenie dla uczestników, a czego nie są świadomi, bądź nie chcą tego powiedzieć. Poznamy nieświadome mechanizmy bezpieczeństwa i strategie, jakimi posługują się ludzie w procesach relacyjnych.
CELE SZKOLENIA
Samopoznanie i świadomość drugiego człowieka nurtują ludzi poszukujących, każą im badać, odkrywać wzorce, dekodować podświadome strategie, wychodzić poza schemat. Człowiek potrzebuje kategoryzować, nazywać, zestawiać, porównywać, znajdować analogie. Ten moduł służy poznaniu najciekawszych i najbardziej wartościowych modeli opisujących typy osobowości, style zarządzania, filtry percepcyjne i poziomy świadomości. Przyjrzymy się analogiom, wyciągać będziemy wnioski w kontekście własnego rozwoju, relacji międzyludzkich, komunikacji i przywództwa.
W części warsztatowej pracować będziemy nad uelastycznianiem swoich stylów i otwieraniem się na ewolucję w kierunku coraz bardziej zaawansowanych poziomów świadomego przywództwa.
PROGRAM SZKOLENIA
MODUŁ I
TAJNIKI KOMUNIKACJI
Uczestnicy poznają mechanizmy powodujące trudność we wzajemnym zrozumieniu i efektywnym komunikowaniu się z pracownikami.
Wprowadzenie do cyklu szkoleń i integracja grupy
Omówienie procesu
Ćwiczenie integracyjne
Dlaczego z niektórymi osobami nie możemy się porozumieć? Jak zwiększyć swoją elastyczność komunikacyjną w kontaktach z innymi? Mapy Świata za oknem, Synchronizacja w modelu PPL – ćwiczenia
Umiejętność dostrajania się i wzięcia odpowiedzialności za zbudowanie porozumienia. – scenki z rozpoznawaniem i synchronizacją do różnych typów osobowości i filtrów percepcji
MODUŁ II
SZTUKA PERSWAZJI I WYWIERANIA WPŁYWU
Co to jest perswazja? Czynniki wywierania wpływu wg R. Cialdiniego
Definiowanie pojęć perswazja – wywieranie wpływu a manipulacja
Psychologiczne warunki komunikacji w aspekcie wywierania wpływu
Przykładowe czynniki wywierania wpływu wg R. Cialdiniego
Czynniki wpływające na osobę – podatność na wywieranie wpływu
Znaczenie mowy ciała i praca głosem
Model Mehrabiana
Ćwiczenia, których głównym celem, będzie rozwinięcie umiejętności z zakresu komunikacji niewerbalnej, cechującej liderów, oraz wzmocnienie poczucia pewności siebie u menedżerów: umożliwia zrozumieć drugiej stronie, co się między Wami dzieje, oraz pomaga podnieść, jakość jej działań
Empatyczne formułowanie pytań – ćwiczenia
Aktywne słuchanie - wywieranie wpływu, obrona przed manipulacją - ćwiczenia
Metoda lejka w prowadzeniu pracownika pytaniami do naszego celu
Zastosowanie metody Sokratesa
Techniki argumentacyjne – sztuka prowadzenia efektywnych rozmów
Charakterystyka i dobór wybranych technik argumentacyjnych do konkretnego odbiorcy
Ćwiczenia praktyczne w stosowaniu technik argumentacyjnych
Rozmowa z pracownikiem – ćwiczenia praktyczne w parach
Presupozycje i implikatory lingwistyczne – ćwiczenia indywidualne, praca w parach i wnioski
Dobre praktyki – co mówić, czego unikać – ćwiczenia w grupie i w parach
Obszary do rozwoju – relacje z sobą, relacje z ludźmi – podsumowanie
MODUŁ III
TYPY OSOBOWOŚCI I FILTRY PERCEPCJI
Wprowadzenie do tematów szkolenia
Typy osobowości i style komunikacji - uczestnicy poznają podstawowe terminy oraz modele podziału stylów komunikacji
Model wg Logana
Test Mindsonar – składowe, cele, korzyści
Poziomy wartości wg Gravesa
Filtry percepcji – uzupełnienie stylów komunikacji w poznaniu człowieka
Przełożenie wiedzy teoretycznej na realne wyzwania wynikające z sytuacji komunikacji i relacji z pracownikami
Test - czteropolówka
Opis stylów, ich zalet i kosztów
Autodiagnoza uczestników i przeniesienie na codzienność
Wzmocnienie umiejętności rozpoznawania i spotykania ludzi w różnych stylach i filtrach
Uczestnicy poznają mechanizmy powodujące trudność we wzajemnym zrozumieniu i efektywnym komunikowaniu się z pracownikami.
Komunikacja, która uwzględnia styl komunikacji.
Filtry percepcji – charakterystyka, rodzaje, zastosowanie
Filtry percepcji – Od – Ku, Podobieństwa – Różnice, Autorytet Wewnętrzny – Autorytet Zewnętrzny, ćwiczenia na poszczególne filtry, wady i zalety
Umiejętność rozpoznawania typów komunikacyjnych i filtrów percepcji – ćwiczenie z wywiadami video
Rozwijanie osobistej skuteczności w budowaniu relacji z innymi. Treningw dopasowywaniu się do drugiej strony w aspektach komunikacji i budowania relacji. – ćwiczenia z pisania maili do różnych typów osobowościowych i filtrów percepcji
Umiejętność dostrajania się i wzięcia odpowiedzialności za zbudowanie porozumienia. – scenki z rozpoznawaniem i synchronizacją do różnych typów osobowości i filtrów percepcji
MODUŁ IV
ZARZĄDZANIE MULTI-POKOLENIOWE
Podział na pokolenia i ich charakterystyka
Baby boomers, X, Y i Z - stereotypy i generalizacje
Tworzenie Person – zobacz z kim masz do czynienia – ćwiczenie
Typy pokoleń, a ich wartości, style komunikacji, potrzeby, stosunek do pracy, relacji, przełożonych
Zalety zespołów wielopokoleniowych i jak wydobyć z nich potencjał
Mocne strony poszczególnych pokoleń
Podział zadań i kompetencji
Jak dostosować przekaz do przedstawicieli różnych pokoleń
Rozmowa mobilizująca, a percepcja różnych pokoleń (feedback feedforward) – ćwiczenie
Zaufanie i autorytet w relacji z różnymi pokoleniami
Obszary do rozwoju – relacje z sobą, relacje z ludźmi – podsumowanie
EFEKTY MODUŁU
Szkolenie służy temu, by uczestnicy nauczyli się poprzez własne doświadczenie i ćwiczenia, w których będą brać udział technik świadomego zarządzania procesami komunikacji i budowania relacji. Uczyć się będą rozpoznawania mechanizmów i narzędzi skutecznej komunikacji, świadomego budowania relacji uwzględniającego zdolności rozpoznawania i zarządzania nieświadomymi procesami relacyjnymi. Uczą się siebie, swoich strategii zachowania i współdziałania, otwierają się na wzajemne wsparcie i umiejętność efektywnego realizowania złożonych zadań w zgodzie z najnowszymi osiągnięciami psychologii biznesu.
Moduł drugi służy temu, by uczestnicy nauczyli się również poprzez własne doświadczenie i ćwiczenia, w których będą brać udział typologii osobowości, przywództwa oraz modeli poziomów świadomości. Dzięki ich poznaniu mogą coraz bardziej świadomie rozwijać swój przywódczy potencjał. Uczą się siebie, swoich strategii zachowania i współdziałania, otwierają się na wzajemne wsparcie i umiejętność efektywnego realizowania złożonych zadań w zgodzie z najnowszymi osiągnięciami psychologii biznesu.