TOP SZKOLENIA
ETAPY
ZARZĄDZANIE STRESEM I MINDFULNESS LIDERA
Przewlekły stres to jedna z najpoważniejszych chorób społecznych XXI w, jeden z najistotniejszych powodów spadku efektywności pracy, satysfakcji z życia, jakości relacji międzyludzkich.
Nasz warsztat poświęcimy konkretnym, skutecznym sposobom neutralizowania kosztów stresu i świadomego nim zarządzania.
Przywództwo bazujące na postawie mindfulness to najskuteczniejszy sposób realizacji zadań, jakie stają przed współczesnym menadżerem w zmieniających się nieustająco okolicznościach tzw. świata VUCA.
KONFLIKTY I SYTUACJE TRUDNE
Sytuacje trudne i konflikty zdarzają się nieustająco w pracy lidera. Wszyscy uczestnicy mają z pewnością takie doświadczenia. Ten warsztat da im możliwość poznać przydatne i skuteczne sposoby radzenia sobie z trudnościami w pracy z zespołem, klientami, innymi osobami, w różnych kontekstach życia. Poszerzą perspektywę w związku z coraz powszechniejszym w tym kontekście aspektem różnic międzykulturowych.
CELE SZKOLENIA
Skąd bierze się opór, skłonność do konfrontacji i jak sobie z nimi radzić. Nie wszystkim sytuacjom trudnym można i warto zapobiec. Nie zawsze ma to uzasadnienie z punktu widzenia świadomego przywódcy. Świadomy przywódca potrzebuje otworzyć się na nowy paradygmat konfliktu. Zawsze warto świadomie zarządzać konfliktem. Uczestnicy dowiedzą się jakie są źródła, typy i objawy konfliktów. Jakie interwencje podejmować. Nie zabraknie również czasu na dyskusje, case studies i wymianę doświadczeń.
PROGRAM SZKOLENIA
ZARZĄDZANIE STRESEM
MODUŁ I
WSTĘP DO ZARZĄDZANIA STRESEM
Prezentacja planu i celów szkolenia.
Korzyści ze świadomego zarządzania stresem – czym jest stres, jak działa, jakie są jego konsekwencje, jak nim skutecznie zarządzać.
Niedźwiedź na godzinie dziewiątej… (opowieść przybliżająca przebieg reakcji stresowej). Co koniecznie i nieodzownie trzeba zrobić, żeby stać się gotowym na wyzwania codzienności uczestników.
Przygotowanie do praktyki uważności i medytacji - jak to rozumieć, czym to nie jest, podstawy naukowe, co jest niezbędne i czego zdecydowanie unikać
Oddech – praktyka relaksacji – ćwiczenia
Dzień z życia… (opowieść przybliżająca błędy jakie większość ludzi nieświadomie i systematycznie popełnia) – co robić w codzienności, jakie nawyki wprowadzać, by świadomie wpływać na zarządzanie stresem i emocjami.
Twoje ciało, twoje myśli i emocje to części jednego systemu – poznaj i zrozum, jak działa ten system w stresie i co możesz zrobić, by o niego zadbać.
MODUŁ II
PRAKTYKA ZARZĄDZANIA STRESEM – PRACA Z CIAŁEM, TECHNIKI ODDECHOWE, RELAKSACYJNE, MEDYTACJA
Oddech – techniki oddechowe: 3-1-6-1, balon, 5 na 5
Techniki Schultza i Jacobsona – scan ciała, osobisty masaż, rozciąganie
Kotwica wspierających stanów emocjonalnych – medytacja z wizualizacją.
Podsumowanie, zadanie do utrwalenia wyników medytacji oraz wyjaśnienie potencjalnych wątpliwości i pytań.
Im bardziej jesteś uważny na chwilę obecną, tym większy towarzyszy ci spokój. Medytacja to właśnie obecność.
MODUŁ III
TRENING UWAŻNOŚCI I PRAKTYKA CODZIENNOŚCI
Wschód słońca – doświadczenie medytacji z wizualizacją i praktyka wdzięczności.
Wieczór w SPA – doświadczenie medytacji z wizualizacją i praktyka wdzięczności.
Postawa mocy – koktajl z hormonów służących jakości i efektywności pracy
Mindfulness na rano i na wieczór – dobre praktyki codzienności (jak rozpocząć dzień, o co zadbać w jego trakcie - jak w sposób świadomy doświadczać zdarzeń codzienności: kawa, zmywanie, jak przygotować się do snu – cenne wskazówki).
Szybkie techniki zarządzania stresem w sytuacji trudnej – ćwiczenia
Podsumowanie trzech modułów i co uczestnicy wezmą z tego do swojej codzienności.
Stresem zarządzasz poprzez swój styl życia, dbałość o swój osobisty dobrostan, a nie tylko wtedy, gdy uważasz, że ktoś cię zdenerwował, coś poszło nie po twojej myśli.
MODUŁ I
PRZYCZYNY I ANATOMIA KONFLIKTÓW
Geneza konfliktu w praktyce zawodowej uczestników
Ćwiczenia: laboratorium konfliktu – gra symulacyjna, dyskusja, case study,
Rodzaje konfliktów
Ocena ryzyka wystąpienia konfliktu: działania, cele, zasoby
Deficyt zasobów: świadomość, postawa, wyolbrzymienie, błędy percepcji
Bariery komunikacyjne: dialog wewnętrzny, ocena, osąd, założenie, stereotyp, generalizacja, nastawienie na nadawanie, emocje, działanie – jak sobie z nimi radzić
Pętle komunikacyjne – jak je rozwiązywać
Neuropsychologia konfliktu – jak działa mózg i jak nim skutecznie zarządzać
Przekonania – ich wpływ na proces efektywnej komunikacji
Ćwiczenia: - case study, strategie życia, relaksacja
MODUŁ II
TECHNIKI ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW I SYTUACJI TRUDNYCH
Mediacje: cechy, cele, procesy
Niwelowanie barier: separacja, dysocjacja, pozycje percepcji, koncentracja na celu,
Precyzja komunikacji
Konstruktywne zakończenie konfliktu: rozwiązanie, akceptacja, wyjście
Dynamika procesów grupowych i zespołowych: fazy, opór, bunt, manipulacja,
Ćwiczenia: - separacja, dysocjacja, pozycje percepcji, asertywność,